ACTIVITAT FETA EL DIA 14 DE MAIG

DE PORTBOU A LA JONQUERA
Pujant 2 "100 Cims" (Pic de Sallafort i Puig Neulós)

Itinerari “lineal" d’aproximadament 42 km i amb 4.590 metres de desnivell (2.350 positius), que hem fet en aproximadament tretze hores i mitja de marxa efectiva.
Per fer aquesta caminada, pensem seguir, quasi durant tota la jornada, el traçat del PR-C 71, sender descatalogat en la FEEC, i a la pràctica molt abandonat sobre el terreny. En alguns trams, aquest PR-C coincideix amb el recorregut del GR 10 francès i, cap al final, amb el nostre GR 11.
Iniciem la travessa amb les primeres llums del dia, a tocar de la Platja Gran de Portbou, i pugem per la Rambla de Catalunya per anar a buscar el túnel que, travessant per sota de les vies del tren, ens porta a l’altra banda del Poble, on, passat la depuradora, comença el PR-C 71 i on trobem les seves primeres senyal blanc-i-grogues.
Seguint el traçat del PR-C, en aquets primers kilòmetres encara es troben algunes senyals antigues i no gaire visibles, pugem direcció Oest fins assolir el Coll del Teixó (724 m), abans haurem passat pel de Les llaceres, el de Tarabaus, amb una esplèndida font al seus peus, i el dels Empedrats.
Des del Coll del Teixó, el camí davalla de forma important, ara direcció Nord-oest, fins arribar al Coll de Banyuls (356 m), on es troba el Refugi del mateix nom, amb possibilitats d’agafar aigua.
Passat el Refugi, tornem a pujar, ara de forma continuada i amb un bon desnivell, fins arribar a peus del Pic de Sallafort, abans hem trobat el traçat del GR 10, que deixem per assolir el primer 100 Cims” de la jornada, l’esmentat Pic de Sallafort (993 m).
Baixem del Cim cap al Oest, i tornem a trobar de nou les senyals blanc-i-vermelles del GR, ara les del PR-C han desaparegut i ja no trobarem ni rastre fins que casi arribem a La Jonquera.
Deixat el cim enrere, el camí va seguint la carena amb un continuo puja/baixa, fins arribar al Refugi de la Tanyareda, amb font a un centenar de metres, on comencem la pujada al segon “100 Cims”, el Puig Neulós (1257 m), que guanyem després de salvar els darrers 200 metres de desnivell.
La baixada del cim es fa per una còmoda pista, paral·lela a la carretera d’accés a les antenes del cim, que deixem, després de caminar finalment uns centenars de metres per l’asfalt, per seguir baixant sense cap dificultat per camins i corriols.
Ara tot el tram fins arribar a destí, uns dotze kilòmetres, es, amb alguna petita excepció, de baixada, sense dificultats remarcables i a més a més, arribant al Coll de Canals trobem el traçat del GR 11 que ens facilita el seguiment del camí ja fins al final.
Els últims tres kilòmetres, després de passar a prop de l’Ermita de Santa Llúcia, es fan per pista, a excepció d’alguna petita drecera que ens permet escorçar algunes amplis corbes, que ja es condueix a l’entrada de La Jonquera, on arribem per la Plaça del Sol i baixant pel Carrer del Migdia de seguida a la Plaça del Ajuntament on acabem la travessa.