ACTIVITAT FETA EL DIA 24 D'OCTUBRE

CAMÍ DEL NORD O DEL CANIGÓ (GR 83-Catalunya)
ETAPA 5 - d'Osor a Les Planes d’Hostoles

L’itinerari d’aquesta cinquena etapa es “lineal" d’una mica menys de 5 hores de marxa efectiva.
Iniciem la jornada al Càmping Guilleries, on hem dormit després de l’etapa anterior, hem pogut esmorzar, bé i tranquils, a Can Sidro, al mateix poble d’Osor, a tocar del traçat del GR 83.
Deixem la població sortint direcció Nord-oest, per la carretera de la Mare de Deu del Coll, ja amb lleugera pujada, fins arribar a la primera corba, des d’on el camí, que surt cap a l’esquerra, comença a pujar de forma una mica més marcada, fins arribar al Coll de Nafré (612 m), on tornem a trobar la carretera que havíem deixat a la sortida d’Osor. Una mica abans del Coll, hem passat pel costat de la Capella de la Mare de Deu del Part, del segle XIV.
En el Coll trobem la bifurcació de la carretera que ve d’Osor, un ramal segueix cap al Santuari de la Mare de Deu del Coll, on també s´hi troba un hostal, i l’altre baixa de forma decidida fins el Pantà de Susqueda.
Després de baixar uns tres kilòmetres per la carretera, arribem a la vora del Pantà, que trobem totalment ple, i continuem a la dreta, sempre seguint les marques del GR, per en un parell de kilòmetres més, arribar a la presa del Pantà.
En la actualitat, el pas per sobre de la presa, que és per on fins fa uns mesos pesava el traçat del GR, es troba tancat, segons diuen els cartells, prohibit per la propietat (ENEL-ENDESA) per raons de seguretat. Aquesta situació, ens fa baixar fins el primer pont que creua el Riu Ter, seguint la carretera. Un cop passat el pont, agafem a l’esquerra la carretera que ens porta fins l’altre banda de la presa.
Tot aquest nou recorregut ja està senyalitzat amb les corresponents marques blanc-i-vermelles del GR i en total fa una volta d’uns quatre kilòmetres, amb 100 metres de desnivell de baixada i els corresponents de pujada.
Arribats a la banda esquerra de la presa, seguint pujant amb un bon desnivell per la pista asfaltada, que de seguida canvia a pista de terra.
El traçat, sempre en clara pujada, però per còmoda pista, segueix guanyant alçada fins assolir, inicialment, els 790 metres on trobem una petita, tot i que agradable i molt ben rebuda per les nostres cames, “Àrea de Lleure”, on hem pogut descansar una mica i recuperar forces per seguir amb aquesta llarga etapa.
Després del descans, el camí segueix pujant molt lleugerament fins arribar a l’entrada del petit nucli de població de Sant Martí Sacalm, on es troba el punt més elevat de la jornada, 821 metres.
Deixant enrere Sant Martí, que sorprenentment és la capital del petit municipi de Susqueda, comencen la baixada que ja, pràcticament sense descans, ens portarà fins al final de la jornada, inicialment en suau desnivell i a partir de la masia del Noguer de Parcers amb pendents molt més marcades.
Aquets darrera part de la baixada, es fa, en alguns trams, una mica incòmoda, ja que el terra es força pedregós i amb molts sots fets per l’aigua, tot i que en cap moment presenta un nivell de perill significatiu.
Al final de la baixada, després de travessem el Torrent de la Xoriguera, el camí arribar a la Ruta Verda del Carrilet Olot-Girona, que seguint a l’esquerra ens condueix fins les Planes d’Hostoles, punt i final de l’etapa d’avui.
A l’entrada de la població, hem deixat a la dreta el traçat del GR, per continuar uns pocs metres per la Via Verda i trencar després a la dreta vorejant el camp de futbol, per visitar el centre del poble, amb la seva església de Sant Cristòfol. Finalment, pujant per la Plaça Nova i la Rambla de Dolores Moreno, hem arribat a la parada d’autobusos, que trobem a la carretera “C-63” que ve d’Anglès i travessa la població, on agafarem el bus de la TEISA que ens torna a Barcelona.