ACTIVITAT FETA EL DIA 17 DE SETEMBRE

GR 177 /e2 - DE CALDERS A GRANERA
Ruta circular del Moianès

El GR 177, Ruta Circular del Moianès, es una travessa circular d’uns 110 kilòmetres, amb inici a Moià, i que voltant gran part de la Comarca del Moianès torna a Moià, després d’arribar a Sant Quirze de Safaja i L’Estany.
Sender circular que transcorre per zones poblades de fagedes i pinedes on el caminant respira aromes silvestres i es sent acompanyat per la fressa de l'aigua de petits torrents al llarg del camí. El GR també passa per les poblacions de Calders, Granera, Castellterçol i Castellcir.
Aquesta travessa està dividida en 6 etapes, que son les següents:
Etapa 1 - Moià-Calders
Etapa 2 - Calders-Granera
Etapa 3 - Granera-Castellterçol
Etapa 4 - Castellterçol-Castellcir
Etapa 5 - Castellcir-L’Estany
Etapa 6 - L’Estany-Moià

L’itinerari d’aquesta segona etapa del GR es “lineal”, d’aproximadament 16 km, amb un desnivell positiu d’uns 680 metres, que hem fet en unes quatre hores de marxa efectiva. Excursió feta el dia 17/09/2019.
Cal destacar que entre el track a la web de la FEEC (a 15/9/19) i la senyalització sobre el terreny, hi ha dues diferencies a considerar:
-              La primera no gaire significativa, passat la petita ermita de Sant Pere Màrtir (sobre el kilòmetre 7,8 de l’etapa) el track de la FEEC gira a l’esquerra per un corriol, i la senyalització sobre el terreny indicar que cal seguir per la pista, fent una petita volta i trobant-se els dos camins una mica més endavant, a l’alçada del Coll de Portella.
-              La segona força més important, arribant a Monistrol de Calders, tot just després de creuar el pont sobre el Torrent de l’Om, el track de la FEEC segueix a l’esquerra per l’Avinguda del Dr. Tarrés, travessant el poble per la banda Nord de la Riera de Sant Joan i continuant fins el Collet de l’Esquirol. Contràriament, la senyalització in situ fa seguir recte després del pont i continua per la banda Sud de l’esmentada Riera de Sant Joan, pujant fins a trobar l’altre traçat al Collet de l’Esquirol.
Nosaltres hem decidit, tant en un cas com en l'altre, seguir les indicacions que hem trobat sobre el terreny.
Per fer aquesta etapa, hem utilitzat dos cotxes, deixant un al final del tram i anant amb l’altre al principi, a Calders.
Iniciem la caminada creuant el poble pel Carrer del Raval fins arribar a la Plaça Major, i seguint pel Carrer de Manresa que ja ens porta a sortir de la població travessant la carretera a Artés ( B-431) i seguint vorejant una zona urbanitzada fins creuar un altre carretera, la C-641 que va a Sant Fruitós de Bages.
Per creuar aquesta darrera carreta cal anar amb compte, ja que no hi ha cap tipus de pas i a més a més cal saltar el guarda-rail de l’altre banda. Un cop creuada la carretera trobem a l’esquerra el Mirador del Castell, amb boniques vistes i de les diverses rieres que travessen el Bac de Sant Amanç.
Passat el Mirador la ruta comença a davallar fins creuar la Riera de Calders, per sort avui amb no massa aigua, tot i que ens hem tingut que mullar una mica els peus. Un cop creuada la Riera el camí segueix planejant amb certa tendència de pujada, fins arribar a les portes de la masia coneguda com Casa Gran de Bellveí, on gira cap a l’esquerra començant un tram de pujada més forta, que seguirà fins haver passat la petita Ermita de Sant Pere Màrtir, després una pronunciada baixada per un corriol ens deixa a les portes del poble de Monistrol de Calders, on trobem l’esmentada diferencia entre el track que portàvem (baixat de la web de la FEEC) i les indicacions sobre el terreny.
Seguint el camí que les senyals ens van indicant, deixem ràpidament enrere la zona urbanitzada pujant fins al Collet de l’Esquirol, on enllacem de nou amb el track de la FEEC, per seguir pujant pràcticament fins el final de l’etapa, tret d’un petit de baixada entre els kilòmetres 13,5 i 14 de l’etapa.
Aquest darrer tram de pujada no és gens complicat, ja que no és gaire exigent i es fa totalment per una ampla pista forestal fins arribar al final de l’etapa, al ben mig del petit poble de Granera, on, una mica més amunt, havíem aparcat el cotxe.