ACTIVITAT FETA EL DIA 13 DE NOVEMBRE

CAMÍ DEL NORD O DEL CANIGÓ (GR 83-Catalunya)
ETAPA 8 - de Beget a Prats de Molló

L’itinerari d’aquesta vuitena etapa es “lineal", d’una mica més de sis hores de marxa efectiva.
Iniciem el dia a Beget, al Mas la Cabanya, establiment de turisme rural on hem dormit, després de fer l’etapa anterior, i on també hem esmorzat de bon matí.
Comencen a caminar, quan el Sol tot just comença a il·luminar els cims que envolten aquest preciós poblet de Beget, sortint cap al Nord, després de tornar a passar per l’església de Sant Cristòfol i d’haver travessat el petit nucli de cases de pedra, seguint, com sempre, les marques blanc-i-vermelles del GR 83, que en aquesta etapa està força ben senyalitzat, també en la part francesa, cosa que inicialment no teníem molt clar.
Amb les darreres cases del poble comença, ja d’entrada, la primera forta pujada, que fem per un estret camí, en molts trams empedrat amb multitud de roques i pedres adequadament col·locades.
Aquest camí ens porta a pujar més de 400 metres en uns dos kilòmetres, fins assolir la Collada del Roure (955 m), per seguidament continuar pujant, ara un bon tros per pista forestal, fins el Coll de Malrem (1.134 m), coll fronterer entre Espanya i França.
Un cop hem canviat de País, iniciem la baixada pel ben mig d’una fageda, que ara a la tardor presenta un aspecte fantàstic, amb els càlids colors d’aquesta estació envoltant-nos per tots els costats, tenim “tardor” per davant i per darrera, a esquerra i a dreta, també per a dalt i, com no, als nostres peus, que no deixen de trepitjar “tardor” en cap moment.
La baixada segueix, tot i que a certa distancia, el marge esquerra del Torrent del Coll de Malrem i anem creuant un bon nombre de petits torrents i rieres que fan que el traçat de la Ruta sigui espectacular.
Finalment aquesta petita Vall desemboca a l’entrada del poble de la Menera (Lamanère en francès), primera població que trobem en el País veí. Travessem el poble seguint la carretera, que passa per davant de l´església, fins deixar-la per l’esquerra, encara dins de la població, per unes escales que baixant cap a la riera, on trobem un antic pont que ens permet creuar-la.
Després de creuar la riera, iniciem una nova pujada, que serà força llarga, estarem més de sis kilòmetres pujant amb tan sols un “descans” en forma de petita baixada per travessar la Riera del Coral.
Si abans hem baixat voltats de “tardor de faig”, en aquesta nova pujada, que inicialment fem per còmoda pista forestal, ens trobem voltats de “tardor de castanyer”. Seguim per la pista una llarga estona, fins pràcticament arribar al desvio que porta al Santuari de la Mare de Déu del Coral, que deixem a l’esquerra.
Finalment, després d’alguns trams caminant per corriols, guanyem el Coll de la Guilla (1.194 m) en el encreuament amb la carretera que be de Molló i Camprodon. Aquest Coll es l’altura màxima del dia, també de tota la Travessa si descomptem la pujada al cim del Canigó de l’etapa epíleg.
Creuem la carretera i comença la darrera baixada que ens portarà, seguint a certa distancia la carretera que ja hem creuat, fins a Prats de Molló (Prats-de-Molló-la-Preste en francès), abans haurem passat per els Casals, gran explotació ramadera de la zona, haurem tornat a crear la carretera i una altre riera, la Riera del Canadell, aquesta última ja molt a prop de la població.
L’entrada a Prats de Molló la fem creuant el riu Tec i tot seguit, fent una volta per l’exterior de l’antiga muralla del segle XVII que volta la població, entrem per la part Nord arribant de seguida a l´església de Sant Just i Sant Rufina, originaria del segle XIII, on donem per acabada aquesta vuitena etapa i, al marge de l’epíleg, també el Camí del Nord que ens havíem proposat.
Des d’aquest final d’etapa, la tornada a Barcelona amb transport públic no és gens fàcil, seria taxi fins a Camprodon i bus TEISA cap a Barcelona, en el nostre cas ens han vingut a recollir amb cotxe particular.