ACTIVITAT FETA EL DIA 18 DE MAIG

GR 192 - CAMÍ DEL VENT

Jornada 4 - Mas del Maco-Torre de la Calma-Bassa del Povet de l’Amorós

El GR 192, conegut també com a Camí del Vent és una travessa quasi 100 kilòmetres, que surt de la vila marinera de Cambrils, a la Costa Daurada, i continua cap al sud fins a Amposta, al Parc Natural del Delta de l'Ebre. Al llarg del recorregut passem per paratges amb vistes molt belles i indrets d'interès com Pratdip.

Aquest Sender, conegut també com a Camí del Vent, va ser concebut com una variant del GR 92 i, de fet, té un recorregut paral·lel a aquest altre Sender. Està senyalitzat des de l'any 1996 i uneix Cambrils amb Amposta per l'interior de la demarcació de Tarragona. El seu itinerari recorre interessants espais naturals, com les muntanyes de Vandellòs o les serres de Cardó, a més d'arribar fins a la mateixa riba del riu Ebre.

El nom de Camí del Vent li ve donat per la intensa presència d'aquest element en diversos indrets del recorregut, especialment a la zona del Perelló, on uns quants parcs eòlics són testimonis d'aquesta realitat.

Aquesta travessa està dividida en 5 etapes que hem fet en també 5 Jornades, tot i que la dificultat de comunicació amb transports públics i la limitada possibilitat de pernoctar on acaben algunes etapes, ens han fet ajustar el principi i final de cada Jornada, quedant resumides de la següent manera:

Jornada 1 (etapa 1.1a) - Cambrils-Mont-roig del Camp

Jornada 2 (etapa 1.2a+2) - Mont-roig del Camp-Mare de Déu de la Roca-Masboquera

Jornada 3 (etapa 3) - Masboquera-Torre de la Calma-Mas del Maco

Jornada 4 (etapa 4) - Mas del Maco-Torre de la Calma- Bassa del Povet de l’Amorós

Jornada 5 (etapa 5) - Bassa del Povet de l’Amorós-Amposta

DADES BÀSIQUES DE LA JORNADA:

- Data de realització: 18/05/2022

- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)

- Recorregut: Del Mas del Maco a la Bassa del Povet de l’Amorós

- Etapa del GR 192: 4

- Tipus de traçat: Lineal

- Inici de la Jornada: Mas del Maco (Turisme rural)

- Final de l’etapa: Bassa del Povet de l’Amorós

- Desplaçament d’anada des de Barcelona: Sense desplaçament d’anada, hem pernoctat en ruta

- Desplaçament de tornada a Barcelona: Sense desplaçament de tornada, pernoctem en la zona, Hotel Tortosa Parc, on arribem amb taxi des del Povet de l’Amorós (a prop de Bitem)

- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)

# Grau de dificultat: 99

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:

ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Velocitat mitja: 4,2 km/h

# Veure anàlisi "IBP" complet

- COMENTARIS A DESTACAR:

# Jornada seguint el track “oficial” de la web de la FEEC de la quarta etapa del GR 192. El marcatge sobre el terreny, senyals blanc-i-vermelles, es molt vell i força escàs, fins i tot inexistent en molts trams. Hem deixat puntualment el traçat del GR, per arribar-nos a l’Abric de Cabrafeixet (pintures rupestres)

# Trobem el traçat del GR tornant per la Pista de Gavaldà fins a la cruïlla amb el camí de la Torre de la Calma, als pocs metres de seguir aquest camí, s’arriba a la “Torre” on comença “oficialment” la quarta etapa

# Tram per camps de conreu, en alguns punts el Camí és inexistent, el conreus s’han “menjat” el traçat del Sender

# Bassa Nova, comença una pujada consistent, no gaire llarga

# Bassa d’en Ferrà, amb àrea de pícnic

# Després de travessar, per un ampli pont, el Barranc de la Riera, comença una molt llarga pujada cap al Morral de Cabrafeixet, inicialment còmoda i suau, fins arribar al desviament a “l’Abric”

# Zona de pícnic a la cruïlla on deixem el GR 192 per anar a veure les pintures rupestres  de l’Abric de Cabrafeixet, balma amb pintures rupestres protegides com a Patrimoni de la Humanitat en el conjunt de l'Art rupestre de l'arc mediterrani de la península Ibèrica

# Tornada a la zona de pícnic pel mateix corriol seguit de pujada. Des d’aquí comença una molt forta pujada cap el “Morral” (350 m en menys de 2 quilòmetres, amb trams amb un desnivell positiu superior al 40%)

# Coll del Morral de Cabrafeixet, on, deixant el GR 192, es pot iniciar cap a la dreta la pujada al cim del Morral de Cabrafeixet, cim inclòs al repte dels “100 Cims” de la FEEC, que queda molt a prop (veure track al 100 Cims)

# Deixant el Coll enrere, el Sender segueix, en constants pujades i baixades per la Serra del Boix, per un terreny força agrest, espectacular, però no gaire còmode de transitar-hi

# Arribant als Monts de Buinaca ens trobem amb varies zones on s’han produït diverses esllavissades de pedres que han fet desaparèixer tota traça del Sender, el que fa que superar el fort desnivell cap a la Mola de la Boinaca sigui encara més difícil i treballós i inclús una mica perillós en alguns trams, a causa del pendent i lo poc estable del terreny, força relliscós

# Còmoda baixada fins al Parc Eòlic del Baix Ebre, on, després de passar a tocar de uns quants aerogeneradors, seguint la pista s’arriba a la Bassa del Povet de l’Amorós, final de l’etapa i de la Jornada, des d’on un taxi de Tortosa ens recull per porta-nos a l’Hotel Tortosa Parc on descansarem de la dura Jornada

Track a WIKILOC

Per més informació, contactar via mail (senders.i.mes@gmail.com)