ACTIVITAT FETA EL DIA 28 DE JUNY

GR 107 - CAMÍ DELS BONS HOMES

(Part catalana) - JORNADA 6

Camí de Cal Jan de la Llosa-Portella Blanca-Porta (França)

El GR 107 és el sender conegut com el Camí dels Bons Homes, ruta que, en la seva totalitat, uneix el Santuari de Queralt (a Berga) amb el castell de Montségur (a França).

El recorregut català, de 102 quilòmetres, travessa de sud a nord el Parc Natural del Cadí-Moixeró i diversos espais d’interès naturals del Prepirineu i el Pirineu, com la serra de Queralt-Rasos de Peguera, la serra d’Ensija o la Tossa Plana de Lles-Puigpedrós, arribant a la frontera amb França al Coll de la Portella Blanca, nosaltres seguim una mica més fins arribar al primer poble que trobem a la part francesa, Porta, després el Camí dels Bons Homes segueix per França fins arribar a Montsegur, uns 77 kilòmetres addicionals.

L’expressió “Bons Homes” fa referència als practicants del catarisme, una secta religiosa catòlica del segle XIII. Concretament, els càtars defensaven la puresa del cristianisme més primitiu en contra de la corrupció i ostentació de l’església catòlica de l’època. El papa de Roma els va excomunicar i van haver de fugir d’Occitània, on tenien el seu hàbitat principal, en diverses rutes de l’exili.

Al llarg de les 7 etapes que formen la ruta del GR 107 per Catalunya es passa per boscos de pins, prats i paisatges de gran bellesa on destaquen les vistes a la Cerdanya, el Pedraforca o a la serra del Cadí.

Aquest GR.Cat està dividit en 7 etapes, que s’han fet en 6 Jornades:

JORNADA 1 (Etapa 1.1a) - Santuari de Queralt-Font del Coix-Pla de la Creu de Fumanya

JORNADA 2 (Etapa 1.2a+2) - Pla de la Creu de Fumanya-Font del Coix-Peguera-Gósol

JORNADA 3 (Etapa 3) - Gósol-Bagà

JORNADA 4 (Etapa 4+5) - Bagà-Refugi Sant Jordi-Bellver de Cerdanya

JORNADA 5 (Etapa 6.1a) - Bellver de Cerdanya-Camí de Cal Jan de la Llosa

JORNADA 6 (Etapa 6.2a+7+Tram no FEEC, per França) - Camí de Cal Jan de la Llosa-Cal Jan de la Llosa-Coll de la Portella Blanca-Porta

DADES BÀSIQUES DE LA JORNADA:

- Data de realització: 28/06/2022

- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)

- Recorregut: Del Camí de Can Jan de la Llosa a Porta (França)

- Etapa del GR 107: 6.2a+7+primer tram del Camí dels Bons Homes per França (no inclòs en la web de la FEEC)

- Tipus de traçat: Lineal

- Inici de la Jornada: Camí de Cal Jan de la Llosa

- Final de la Jornada: Alberg de Porta “Le Campcardos”

- Desplaçament d’anada des de Barcelona: Sense desplaçament d’anada, hem pernoctat en la zona, a Puigcerdà, des d’on arribem a l’inici de la Jornada amb cotxe particular

- Desplaçament de tornada a Barcelona: Cotxe particular (tot i que també hi ha tren fins a La Tor de Carol i allà tren de Rodalies, línia R3, cap a Barcelona)

- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)

# Grau de dificultat: 128

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:

ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Velocitat mitja: 4,2 km/h

# Veure anàlisi "IBP" complet

- COMENTARIS A DESTACAR:

# Seguim el traçat de la segona part de la sisena etapa del GR, fins a Cal Jan de la Llosa, també el traçat de la setena, fins a la frontera amb França (Coll de La Portella Blanca)

# Iniciem la Jornada retrocedint uns pocs metres per anar a buscar el traçat del GR

# Travessem el Riu de la Llosa per un pont de fusta. La bonica cascada del Molí del Salt ens queda a l’esquerra, val la pena acostar-s’hi. Més endavant agafem cap amunt una pista que arriba per la dreta

# La masia de Cal Jan de la Llosa queda a l’esquerra, una mica allunyada del Sender, deixem la primera pista que porta a la masia i seguim cap a la dreta

# De seguida trobem un nou trencall a l’esquerra, amb pal indicador, que també portaria a Cal Jan de la Llosa, aquí comença la setena etapa del GR 107, el sender segueix pujant cap a la dreta

# Es poden veure les ruïnes del Castell de la Llosa sobre una roca a l’esquerra del Camí

# Travessem el Riu de la Llosa per la Palanca de Prat de Xuixirà, el Sender segueix, com en tot el recorregut, pujant, ara, a prop dels 2000 metres, per un paisatge d’alta muntanya força pelat

# Travessa d’un nou riu, el Vallcivera, arribant tot seguit a la Cabana dels Esparvers, precari refugi en cas de mal temps

# Creuem el traçat del GR 11, girant després cap al Nord, inicialment amb el Riu d’Engaït a la dreta, que travessem més endavant

# El Sender entra en terreny andorrà, per fer la darrera dura pujada fins al Coll de la Portella Blanca (2.515 m), final de la setena etapa del GR 107 i per on s’entra a França. Esplèndides vistes a banda i banda del Coll

# En la Portella Blanca, seguint també la prolongació europea del GR 7 (Sender E4 que en teoria va de Tarifa a Xipre), que hem trobat una mica abans del Coll, el Camí baixa en direcció Est a buscar la vall i segueix, més o menys d’a prop el curs de la Ribera de Campcardós

# Cabana de Campcardós, un altre refugi per aixopluc en cas de necessitat

# El Camí desemboca en una pista, ja a prop del final de la Jornada, que més endavant travessa el pont sobre el Riu Le Carol

# Pont sota la via del tren, just davant de l’Alberg de Porta “Le Campcardos”, on acabem la Jornada i el GR 107 “Camí dels Bons Homes” - Part Catalana, i on també ens espera el cotxe de tornada a Barcelona, tot i que abans descansem de la dura Jornada al bonic patí del Bar de l’Alberg

# Des d’aquí, el Camí dels Bons Homes salta el port de Pimorent i s’endinsa en terres occitanes per arribar a Montsegur, havent passat per Merenç de las Vals (Merens-les-Vals), Acs dels Tèrmes (Ax-les-Termes), Orlú, Montelhó (Montaillou) I Comús

Track a WIKILOC

Per més informació, contactar via mail (senders.i.mes@gmail.com)