ACTIVITAT FETA EL DIA 26 D'ABRIL

GR 178 - RUTA D’EN SERRALLONGA

Etapa 1 - Santa Coloma de Farners-Osor

El GR 178 segueix els passos de Joan Sala “Serrallonga”, el bandoler més important dels boscos catalans, que va ser un famós bandoler català del segle XVII, el llegendari assegura que “robava als rics per repartir als pobres”.

Les seves anades i vingudes per les muntanyes de les Guilleries i el Collsacabra, sempre fugint de les tropes del rei, l’han convertit en un personatge de llegenda. El GR 178 és conegut com la ruta d’en Serrallonga i uneix Santa Coloma de Farners amb el pantà de Sau a través dels paratges que va freqüentar. Antigament, aquest itinerari corresponia al PR-C 13, fins que la seva distància, de 56 quilòmetres, va permetre que es pogués  homologar com a GR l’any 2001.

El recorregut passa per la casa que li va donar l'àlies, can Serrallonga, que era la casa de la seva dona, i pels llocs on va practicar atracaments; pels llocs on era molt ben rebut, i també pels llocs on, fruit d'una traïció, fou empresonat i posteriorment, després d'un judici sumaríssim fet a Barcelona, dut a la mort.

El traçat surt de la plana de la comarca de La Selva, travessa les Guilleries, creuant el Coll del Roscall i Coll de Nafré, i arriba al Collsacabra, comarca d'Osona. Els punts més remarcables de l’itinerari són: Santa Coloma de Farners – El Suròs - Santa Creu d'Horta – Osor – Can Serrallonga – Pont de Querós – Pantà de Sau.

Aquesta travessa està dividida en 2 etapes, que son les següents:

Etapa 1 - Santa Coloma de Farners-Osor

Etapa 2 - Osor-Pantà de Sau

DADES BÀSIQUES DE LA JORNADA:

- Data de realització: 26/04/2022

- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)

- Recorregut: De Santa Coloma de Farners a Osor

- Etapa del GR 178: 1

- Tipus de traçat: Lineal

- Inici de la Jornada: Estació d’autobusos de Santa Coloma de Farners

- Final de l’etapa: Ca la Kristin, allotjament de turisme rural a Osor

- Desplaçament d’anada des de Barcelona: Bus TEISA

- Desplaçament de tornada a Barcelona: Sense desplaçament de tornada, pernoctem en ruta

- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)

# Grau de dificultat: 101

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:

ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Velocitat mitja: 4,9 km/h

# Veure anàlisi "IBP" complet

- COMENTARIS A DESTACAR:

# Durant tota la Jornada hem seguit el track de la primera etapa del GR que es troba a la web de FEEC, tot i que començant a l’estació d’autobusos i deixant el traçat del GR uns pocs metres abans del final “oficial” de l’etapa, per arribar a Ca la Kristin, on pernoctem. També hi ha un petit tram, entre el WP 01 i el 01.1, on les senyals blanc-i-vermelles sobre el terreny ens fan seguir per la pista, sense baixar a la “Taberna del Sobirà”, on ens portaria el “track FEEC”. En general el traçat es troba molt ben senyalitzat

# Travessa de Santa Coloma de Farners, arribant a l’Ajuntament, punt inicial de l’etapa, i passant per l’Església de Santa Coloma

# Llarga pujada des de bon principi, que no para fins a arribar al Coll de Ruscall (728 m), després de pujar uns 600 metres. En aquest Coll neix la variant “.1” d’aquest GR 178, que ens portaria a Anglès

# Impressionants feixades de la Baga del Camí Ral

# Travessa de la Riera de la Molina, amb un molt fort pendent d’entrada i sortida, on trobem sendes cordes que ens ajuden tant a baixar com a pujar pel l’altre marge

# Roure Gros de Ca n’Iglésies, arbre monumental catalogat, que trobem per sortir de la Riera de la Molina. Segons la Generalitat es el roure més alt de Catalunya

# Ermita de Santa Creu d’Horta

# Masia del Parral del Sobirà, punt culminant de la Jornada (943 m), on comença la llarga baixada de 600 metres que ens deixa a les portes d’Osor

# Arribada a Osor seguint la carretera GI-542, que, un cop dintre de la població, deixem al trobar a l’esquerra les escales de la Pujada a l’Església, per on baixa en traçat del GR 83.

# Nosaltres pugem cap a l’Església de Sant Pere, on de seguida trobem Ca la Kristin, interessant allotjament de turisme rural, on som gratament rebuts, ubicat a l’edifici conegut com Casa de les Monges, antic convent del segle XVI, primorosament conservat i condicionat

Track a WIKILOC

Per més informació, contactar via mail (senders.i.mes@gmail.com)