ACTIVITAT FETA EL DIA 28 DE MAIG

GR 65.5 - CAMÍ DE SANT JAUME DES DE TARRAGONA - JORNADA 5
Maials-Mequinensa

Travessa d’uns 120 kilòmetres, que comença a Tarragona i acaba a Mequinensa, tot i que els trams “homologats” a la web de la FEEC acaben a Ulldemolins, 3 de les 5 etapes del recorregut.

Aquest GR és un sender històric que recorre el Camí de Sant Jaume de Compostel·la a través de l'antiga via romana que unia Tarragona amb Saragossa. El tram català comença a la costa, puja a l'Albiol, població situada a la serra de la Mussara, creua Els Motllats i arriba a Prades, des d'on continua a Ulldemolins, on en l’actualitat termina el tram homologat per la FEEC. Ja al Priorat segueix, en teoria, per la serra de la Llena, davant del Montsant, entrant a Les Garrigues i el Segrià, passa pel Montmaneu i arriba a Mequinensa.

Nosaltres acabem aquest Camí a Mequinensa, tot just després de deixar el territori català, tot i que el Camí de Sant Jaume des de Tarragona (ara ja Camino de Santiago) segueix cap a Candasnos, unint-se allà amb el Camí que procedent de Barcelona i Montserrat arribarà a Zaragoza i més enllà a Logroño, on empalma amb el Camino de Santiago “Francés”, un dels més típics i concorreguts, per arribar finalment a Santiago de Compostela.

Pel seguiment dels diferents trams, hem seguit, fins arribar a Ulldemolins, els tracks que es troben a la web de la FEEC, amb les variacions que les senyals sobre el terreny (en general força escasses) ens han anat marcat, en cada Jornada s’indiquen les diferencies. Per la resta del recorregut, Ulldemolins-Mequinensa, hem seguit el traçat definit en alguns mapes pel ICG, modificant-lo igualment quan hem trobat marques blanc-i-vermelles que indicaven altres camins.

A les tres etapes “homologades” de la travessa, cal afegir dues més fins a Mequinensa. Nosaltres, per possibilitats de pernoctació i quilometratge, no hem seguit les etapes pre-definides, tot i que també hem fet el Camí en 5 Jornades, que son les següents:

JORNADA 1 - Tarragona-La Selva del Camp (etapa 1 de la FEEC)

JORNADA 2 - La Selva del Camp-L’Albiol-Prades (etapes 2+3.1a de la FEEC)

JORNADA 3 - Prades-Ulldemolins-Bellaguarda (etapa 3.2a de la FEEC fins a Ulldemolins, la resta ja no està recollida per la FEEC)

JORNADA 4 - Bellaguarda-Maials (Tram no recollit per la FEEC)

JORNADA 5 - Maials-Mequinensa (Tram no recollit per la FEEC)

Aquest trams es complementen amb una variant entre Ulldemolins i Bellaguarda:

GR 65.5-1 (Variant no recollida per la FEEC)

DADES BÀSIQUES DE LA JORNADA:

- Data de realització: 28/05/2021

- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)

- Recorregut: De Maials a Mequinensa

- Tipus de traçat: Lineal

- Inici de la Jornada: Restaurant la Plaça a Maials

- Final de la Jornada: Parada d’autobusos de Merquinensa

- Desplaçament d’anada des de Barcelona: Sense desplaçament d’anada, dormim en ruta

- Desplaçament de tornada a Barcelona: Autobús HIFE de línia regular fins a Lleida i tren AVANT fins a Barcelona

- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)

# Grau de dificultat: 62

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:

ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Distancia total: 23,89 km

# Desnivell de pujada: 153,43 m

# Desnivell de baixada: 425,23 m

# Altura màxima: 414,21 m

# Altura mínima: 91 m

# Temps efectiu de marxa: 4h 41min (cronometrat)

# Velocitat mitja: 5,1 km/h

# Veure anàlisi "IBP" complet

- COMENTARIS A DESTACAR:

# Hem seguit el traçat marcat en els mapes del ICG, tot i que presenta amb un parell de diferencies respecte al que trobem en el Camí (WP01 i WP02), en aquesta Jornada també amb marques blanc-i-vermelles escasses i velles, tot i que suficients per marcar de forma millorable el GR. La diferencia més significativa la trobem per voltar la muntanya de la Punta de Montmeneu, on el Sender marcat passa pel Nord (WP02 - WP02.1), quan el traçat ICG ho fa pel Sud

# Travessa de la població de Maials per sortir seguint la pista asfaltada que portaria al poble de la Granja d’Escarp

# Aproximació cap a la La Punta de Montmeneu (100 Cims), elevació visible des de molt lluny, creuant pistes agrícoles voltats bàsicament per camps d’ametllers, en aquesta aproximació trobem la primera diferencia respecte al traçat ICG, just abans de la ja esmentada diferencia més significativa

# Volta pel Nord de la Punta de Montmeneu, on a la banda Oest trobem el camí de pujada al Cim

# Pas per les Planes de l’Ovella, altiplà entre les dues vessants, a la dreta cap al Barranc de Vallfera i a l’esquerra al Barranc de la Mina

# Caminada, ja a terres aragoneses, carenant per sobre de Los Castellets, abrupte desnivell cap al Riu Ebre

# Pronunciada baixada, tot i que relativament confortable, cap a Mequinensa, ja amb la població al nostres peus i el seu Castell just al davant

# Arribada a Mequinensa travessa el Riu Segre pel pont de Cañada de Fabara, just en l’aiguabarreig Segre-Ebre

# Travessa de Mequinensa fins a arribar a l’Església de Nuestra Señora de la Asunción, d’arrere de l’Ajuntament, a tocar de la parada d’autobusos, on finalitzem el Sender 65.5 que vàrem començar a Tarragona

Track a WIKILOC

Per més informació, contactar via mail (senders.i.mes@gmail.com)