ACTIVITAT FETA EL DIA 30 DE JULIOL

GR 150.1 – De Coll de Pal a Gosol

Passant per Penyes Altes i pujant al Vulturó (dos 100 Cims FEEC)

El Sender GR 150.1 és una llarga i dura variant del GR 150, que uneix dos punts d’aquest  GR, des del final de l’etapa 8 (Coll de Pal) al principi de la 2 (Gósol).

El GR “bàsic” és una espectacular travessa circular d’uns 150 kilòmetres amb més de 7.000 metres de desnivell positiu acumulat, que hem començat i acabat en Alp, després de passar, entre altres pobles, per Bagà, Gósol, La Seu d’Urgell o Bellver de Cerdanya.

Aquest GR resulta ser un extraordinari sender de circumval·lació al Parc Natural del Cadí-Moixeró que ens descobreix els principals atractius de les poblacions que volten la Serra del Cadí, així com els magnífics paisatges de la zona.

Aquesta travessa està “oficialment” dividida en 9 Etapes, que fem en un ordre diferent i ajustant-les lleugerament pel tema del desplaçament des de Barcelona i els llocs per pernoctar. Les 9 Jornades seguides queden resumides de la següent forma:

Jornada 1 - Alp-Coll de Pal-Refugi de Rebost (Etapa 8+9.1a)

Jornada 2 - Refugi de Rebost-Bagà-Aula de Natura de Gisclareny (Etapa 9.2a+1.1a)

Jornada 3 - Aula de Natura de Gisclareny-Gósol (Etapa 1.2a)

Jornada 4 - Gósol-Fórnols (Etapa 2)

Jornada 5 - Fórnols-La Seu d’Urgell (Etapa 3)

Jornada 6 - La Seu d’Urgell-Ansovell (Etapa 4)

Jornada 7 - Ansovell-Estana (Etapa 5)

Jornada 8 - Estana-Bellver de Cerdanya (Etapa 6)

Jornada 9 - Bellver de Cerdanya-Alp (Etapa 7)

Que es complementen amb una variant "homologada" per la FEEC:

GR 150.1 - Coll de Pal-Gósol

DADES BÀSIQUES DE LA JORNADA:

- Data de realització: 30/07/2024

- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)

- Recorregut: Del Coll de Pal a Gósol

- Tipus de traçat: Lineal

- Inici de l’etapa: Coll de Pal, Ctra. BV-4024

- Final de l’etapa: Hostal Rural La Cuineta de Cal Triuet, Plaça Major de Gósol

- Desplaçament d’anada: Dia anterior, bus ALSA a Bagà, per dormir al Hotel Cal Batista i a l’endemà taxi a Coll de Pal

- Desplaçament de tornada a Barcelona: Dia següent, bus ALSA (TAD) a Guardiola de Berguedà i bus ALSA (línia regular) a Berga i Barcelona

- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)

# Grau de dificultat: 306

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:

ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Velocitat mitja: 3,3 km/h

# Veure anàlisi "IBP" complet

- COMENTARIS A DESTACAR:

# En aquesta Jornada hem seguit el track del GR 150.1 que es troba a la web de la FEEC

# Donat que el quilometratge i desnivell d’aquesta etapa és força exigent, hi ha la possibilitat de pernoctar al refugi no guardat de Cortal dels Cortils, sobre el quilòmetre 24,5 de la Variant, tot i que nosaltres no vam veure que hi hagués cap font per allà a prop

# Comencem la llarga Jornada, a trenc d’alba, en el Coll de Pal, on hem arribat amb taxi des de Bagà

# Iniciem el GR de pujada cap al Refugi de Niu d’Àliga. Arribant al Refugi, deixant-lo a l’esquerra, podríem arribar de seguida al cim de la Tosa d’Alp, inclòs en el repte dels 100 Cims de la FEEC. Nosaltres seguim el traçat del GR cap a l’Oest

# Deixat el Refugi, més o menys carenant, comencem un tram de baixada fins al Coll de Jou

# Després el Sender va pujant fins a agafar un petit tram d’anada i tornada per arribar a les Penyes Altes de Moixeró, 100 Cims FEEC

# A continuació comencem un altra tram amb tendència de baixada, fins el Coll de Pendís, on el GR 150.1 es creua amb el GR 107/e5 (Camí des Bons Homes), que procedent del Refugi de sant Jordi va cap a Bellver de Cerdanya

# Passada la cruïlla amb el “107” iniciem una llarga pujada (més de sis quilòmetres pujant més de 600 metres) fins al Coll de Tancalaporta on de seguida trobem la cruïlla a un altre 100m Cims, Comabona, al que nosaltres avui no pugem

# Deixant el Comabona a la dreta seguim, ara més o menys planejant, passant pel Pas del Gosolans i amb una bonica baixada arribar a l’esmentat refugi de Cortals de Cortils

# Més endavant el Sender va carenant amb una espectacular caiguda a la dreta, cap a la Cerdanya, passant pel Coll de la Canal de Cristall, el Coll de la Canal de l’Ordiguer, el Coll de Llitze, fins arribar a peus del cim de El Volturó

# Aquí deixem momentàniament el traçat del GR 150.1 per pujar al indicat cim inclòs en el llistat dels 100 Cims de la FEEC, que ens queda a tocar i sense gaire desnivell a salvar

# Un cop fet el Cim, seguim carenant, en algun tros a prop del caient cap la Cerdanya (espectaculars vistes)

# Al passar pel Planell de Roca Grossa, arribem a la cruïlla on el traçat del GR gira a l’esquerra deixant la direcció Oest que hem anat seguint fins aquí. Seguint recte arribaríem al 100 Cims Torreta del Cadí, que es roba a un parell de quilòmetres

# Després de la cruïlla comença una forta baixada, en alguns trams força relliscosa per la quantitat de pedra solta que hi trobem, fins al Coll de Jovell

# En el Coll trobem la cruïlla que ens permetria pujar a un altre 100 Cims, el Cadinell, tot i que nosaltres anem a l’esquerra per arribar sense gaires problemes al poble de Josa de Cadí

# Des d’aquesta oblació ja el que resta de Sender és molt més suau, tot i que pugem fins el Coll de la Josa, creuament de la Carretera C-563, per ja començar la baixada final cap a Gósol

# Entrem a la població pel Nord-oest, arribant de seguida a la Plaça Major, final del espectacular i molt exigent GR 150.1 (possiblement la travessa més dura que nosaltres mai hem fet)

# En la mateixa Plaça Major trobem el petit establiment hoteler La Cuineta de Cal Triuet, senzill però més que correcte hostal i restaurant, on podrem descansar i recuperar forces després de una travessa de sol a sol d’un llarg dia d’estiu

Track a WIKILOC

Per més informació, contactar via mail (senders.i.mes@gmail.com)