ACTIVITAT FETA EL DIA 16 DE JULIOL

GR 11.20/e1 - Des del Pont de Suert a Taüll

Una altra aproximació al traçat del GR 11

El GR 11.20 és una llarga variant del sender GR 11 dividida en tres etapes, que, des del Pont de Suert (possible enllaç amb el GR 3/e12), permeten anar fins al GR 11/e24, a Espot, passant pel Refugi de Colomina i la part Sud del Parc Nacional d’Aigües i Estany de Sant Maurici.

El GR 11 en la seva totalitat és una travessa dels Pirineus pel seu vessant sud, des del Cantàbric fins la Mediterrània, amb les dificultats pròpies de l'alta muntanya. A Catalunya, es troba amb el tram aragonès a la vall de Salenques, prop la boca sud del túnel de Vielha, puja vorejant el Montardo, passa per Colomers, el llac de Sant Maurici i baixa a la Noguera Pallaresa. Seguidament s'endinsa a la Vall Ferrera i les valls d'Andorra. Des del principat el sender segueix per la Cerdanya i arriba a Puigcerdà; d'allà puja a Planoles, Queralbs i arriba a la Vall de Núria, on torna a trobar la carena pirinenca fins a la Garrotxa, passant per Setcases i Molló. Passat Beget i l'indret de Sant Aniol, voreja el Bassegoda i penetra a l'Empordà per Albanyà. Continua a Maçanet de Cabrenys, La Vajol i La Jonquera, recorrent la serra de l'Albera, i finalment puja al monestir de Sant Pere de Rodes, des d'on baixa al Port de la Selva i el Parc Natural del Cap de Creus.

El tram català d’aquesta travessa (incloent-hi Andorra) té més de 400 km i està dividit en 24 Etapes (de la 21 a la 44 del total de la Ruta Transpirinenca). En el nostre cas, amb l’objectiu de portar el Sol d’esquena la major part del temps possible, la ruta s’ha fet començant al Cap de Creus, amb una aproximació des de Cadaqués, i en 24 Jornades, en les que hem seguit el traçat de les Etapes “oficials”, tot i que no sempre respectant els punts d’inici i final, ja que alguns els hem anant ajustant en funció dels possibles llocs de pernoctació i/o la possible connexió amb Barcelona. Les 24 Jornades amb les que s’ha completat el traçat del GR 11.Cat, han estat fetes agrupades en 7 setmanes no consecutives.

Les Jornades en les que hem dividit aquest espectacular GR son les següents:

JORNADA 1 - (Aproximació des de Cadaqués + Etapa 44)

Cadaqués-Cap de Creus-El Port de la Selva

JORNADA 2 - (Etapa 43)

El Port de la Selva-Vilamaniscle

JORNADA 3 - (Etapa 42)

Vilamaniscle-Requesens

JORNADA 4 - (Etapa 41.2a)

Requesens-La Jonquera

JORNADA 5 - (Etapa 41.1a+40.2a)

La Jonquera-La Vajol-Maçanet de Cabrenys

JORNADA 6 - (Etapa 40.1a+39.2a)

Maçanet de Cabrenys-Albanyà-Refugi de Bassegoda

JORNADA 7 - (Etapa 39.1a+38)

Refugi de Bassegoda-Sant Aniol d’Aguja-Beget

JORNADA 12 - (Etapa 33)

Puigcerdà-Refugi de Malniu

JORNADA 13 - (Etapa 32)

Refugi de Malniu-Refugi de l’Illa (Andorra)

JORNADA 14 - (Etapa 31)

Refugi de l’Illa-Encamp (Andorra)

JORNADA 15 - (Etapa 30)

Encamp-Arans (Andorra)

JORNADA 16 - (Etapa 29+28.2a)

Arans-Refugi Baiau-Refugi Vallferrera

JORNADA 17 - (Etapa 28.1a)

Refugi Vallferrera-Àreu

Refugi Ernest Mallafré-Refugi de Colomers

JORNADA 23 - (Etapa 22)

Refugi de Colomers-Refugi de la Restanca

JORNADA 24 - (Etapa 21+20.2a+Enllaç de retorn)

Refugi de la Restanca-Refugi de Conangles- Pont de l'Espitalet-Senet

Que es complementen amb aquestes variants "homologades" per la FEEC (a causa del quilometratge total i les dificultats d’enllaç, nosaltres hem dividit la variant “10” en dos parts):

GR 11.6 – Ulldeter-Molló

GR 11.20/e3 – Refugi de Colomina-Espot

DADES BÀSIQUES DE LA JORNADA:

- Data de realització: 16/07/2024

- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)

- Recorregut: Del Pont de Suert a Taüll

- Etapa del GR 11: Variant 20, etapa 1

- Tipus de traçat: Lineal

- Inici de la jornada: Hostal Canigó del Pont de Suert

- Final de la jornada: Hostal Rural Sant Climent de Taüll

- Desplaçament d’anada des de Barcelona: Dia anterior, bus ALSA i pernoctar l’Hostal Canigó

- Desplaçament de tornada a Barcelona: Sense desplaçament de tornada, pernoctem en ruta, Hostal Rural Sant Climent a Taüll

- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)

# Grau de dificultat: 238 (*)

(* - Sembla que el grau de dificultat calculat pel sistema “ibp” pot estar sobrevalorat, ja que els desnivells detectats “+2856” i “-2192” estan totalment desmarxats dels calculats per Wikiloc i dels recollits en la web de la FEEC)

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:
ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Distancia total: 28,56 km

# Desnivell de pujada: 2856 m (*)

# Desnivell de baixada: 2192 m (*)

# Altura màxima: 2239 m

# Altura mínima: 833 m

# Temps real en moviment: 7h 31min

# Velocitat mitja en moviment: 3,8 km/h

# Veure anàlisi "IBP" complet

- COMENTARIS A DESTACAR:

# Per fer aquesta primera etapa de la Variant GR 11.20 hem seguit el track que es troba a la web de la FEEC, tot i que incitant i acabant la Jornada als respectius hotels i durant el recorregut hem trobat 7 diferencies de certa consideració entre el “track FEEC” i les senyals sobre el terreny (del WP “01” al “07”)

# Comencem la Jornada deixant l’hotel seguint la carretera N-230 que creua el poble fins que, desprès de passar el pont sobre el Barranc de l’Oratori, trobem a l’esquerra una pista amb l’inici del GR 11.20/e1

# Només començar, trobem la primera diferencia de traçat (WP 01), no gaire important

# Colladó de Santes Creus, una mica més endavant trobem la segona petita diferencia de traçat (WP 02), sembla que el Sender puja al Serrat de Vicent i el “track FEEC” el volta per la dreta

# Ermita de Sant Salvador a l’esquerra, cruïlla on deixem la pista seguin un corriol cap a la dreta que ens porta a una altra pista més estreta

# Al poc, trobem la tercera diferencia de traçat (WP 03), també sense gaires diferencies ja que en mig quilòmetre retrobem el “track FEEC”

# La pista fa una tancada corba de dretes, aquí sembla que el “track FEEC” fa drecera pujant per un corriol pel mig del bosc i el Sender segueix per la pista (WP 04), retrobant-se despès d’aproximadament un quilòmetre

# Passat el Planell dels Bous ens trobem en la cinquena diferencia de traçat (WP 05), trobant novament el “track FEEC” després d’un quilòmetre llarg

# Al Barranc de la Pleta (WP 06) el Sender torna a separar-se del “track FEEC”, retrobant-se en mig quilòmetre

# Fins aquí, pràcticament tot el camí a estat pujant, uns 1300 metres en total, tot i que de forma força assumible. Una mica més endavant, creuant el Barranc de Tena, comencem a baixar i, tot i trobar alguna pujada, la tendència fins a Boí serà descendent i només quedarà la pujada final fins a Taüll

# Ermita de Sant Quirc de Durro, fantàstiques vistes sobre la plana de Barruera i la Vall de Boí

# Durro, petita població amb l’Església de la Nativitat, inclosa dintre del Llista del Patrimoni Mundial de la UNESCO de “Esglésies romàniques catalanes de la Vall de Boí”

# Boí, creuem un altre petit poble amb església inclosa en les “Esglésies romàniques catalanes de la Vall de Boí”, i força turístic al ser una de les “portes” d’entrada al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici

# Pujada cap a Taüll, seguint la carretera L-501, tot i que fent continues dreceres salvant molts dels seus revolts

# En l’arribada al poble de Taüll trobem la darrera diferencia de traçat (WP 07), ja que el “track FEEC” segueix finalment la carretera passant per l’Església de Sant Climent per arribar a la Plaça Sant Martí, final del GR 11.22/e1, pel Sud, i les senyals sobre el terreny ens indiquen entrar abans al poble i arribar al final del GR des del Nord

# No hi ha una gran diferencia entre ambdós traçats, ja que finalment arriben a la mateix Plaça Sant Martí i igualment podrem gaudir de les dues Esglésies Romàniques de Taüll, Sant Climent i Santa Maria

# Molt a prop del final de l’Etapa, trobem l’Hostal Rural Sant Climent, hotel més que recomanable, on acabem la Jornada i podrem descansar còmodament

Track a WIKILOC

Per més informació, contactar via mail (senders.i.mes@gmail.com)