ACTIVITAT FETA EL DIA 04 DE JUNY

GR 178.1 - Coll de Roscall-Anglès

Des de Santa Coloma de Farners

El GR 178.1 és una variant del Sender GR 178, que deixa el traçat basic de GR en el Coll de Roscall, per baixar cap al poble d’Anglés.

El Sender GR 17, Ruta d’en Serrallonga, segueix els passos d’en Joan Sala “Serrallonga”, el bandoler més important dels boscos catalans, que va ser un famós bandoler català del segle XVII, el llegendari assegura que “robava als rics per repartir als pobres”.

Les seves anades i vingudes per les muntanyes de les Guilleries i el Collsacabra, sempre fugint de les tropes del rei, l’han convertit en un personatge de llegenda. El GR 178 uneix Santa Coloma de Farners amb el pantà de Sau a través dels paratges que va freqüentar en Serrallonga. Antigament, aquest itinerari corresponia al PR-C 13, fins que la seva distància, de 56 quilòmetres, va permetre que es pogués homologar com a GR l’any 2001.

El recorregut passa per la casa que li va donar l'àlies, can Serrallonga, que era la casa de la seva dona, i pels llocs on va practicar atracaments; pels llocs on era molt ben rebut, i també pels llocs on, fruit d'una traïció, fou empresonat i posteriorment, després d'un judici sumaríssim fet a Barcelona, dut a la mort.

El traçat “bàsic” surt de la plana de la comarca de La Selva, travessa les Guilleries, creuant el Coll del Roscall i Coll de Nafré, i arriba al Collsacabra, comarca d'Osona. Els punts més remarcables de l’itinerari són: Santa Coloma de Farners – El Suròs - Santa Creu d'Horta – Osor – Can Serrallonga – Pont de Querós – Pantà de Sau.

Aquesta travessa té dues etapes, que són les següents:

Etapa 1 - Santa Coloma de Farners-Osor

Etapa 2 - Osor-Pantà de Sau

Que es complementen amb també dues variants “homologada” per la FEEC”:

GR 178.1 - Coll de Roscall-Anglès

GR 178.2 - Coll de Serrallonga-Sant Hilari Sacalm

DADES BÀSIQUES DE LA JORNADA:

- Data de realització: 04/06/2024

- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)

- Recorregut: De Santa Coloma de Farners a Anglès

- Etapa del GR 178: Variant 178.1

- Tipus de traçat: Lineal

- Inici de la Jornada: Parada d’autobusos de Santa Coloma de Farners

- Final de la jornada: Fonda Tarrés d’Anglès

- Desplaçament d’anada des de Barcelona: Tren de Rodalies, línia R11, a Girona i bus TEISA

- Desplaçament de tornada a Barcelona: Sense desplaçament de tornada, pernoctem en ruta (Fonda Tarrés d’Anglés)

- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)

# Grau de dificultat: 79

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:

ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Velocitat mitja en moviment: 4,5 km/h

# Veure anàlisi "IBP" complet

- COMENTARIS A DESTACAR:

# Per fer aquesta variant del GR 178 hem seguit el track que es troba a la web de la FEEC, tot i que sortint des de Santa Coloma de Farners per, seguint el traçat del GR 178/e1, arribar al Coll de Roscall on comença la Variant GR 178.1

# Just sortint de la població, direcció Nord-oest, el Camí comença a pujar, tot i que de forma força suau

# Travessem sota un viaducte del Cinturó Transversal (C-25)

# Accés al Monestir Budista Tibetà, que deixem a la dreta

# Coll de Roscall, punt d’inici del GR 178.1. Deixem el traçat del GR 178/e1, que va cap al Oest, i seguim pujant direcció Nord, ara ja per la Variant

# Santa Bàrbara, cim, ermita i refugi, on el Sender arriba, després de deixar la “còmoda” pista, seguint un corriol amb fort desnivell

# Passat el cim de Santa Bàrbara, comencem una llarga baixada que ens durà fins a Anglès

# Inicialment fem la baixada per un corriol, que uns centenars de metres després desemboca en una pista més ample, fins a arribar al Pla de Llancers, des d’on el Sender segueix la direcció de la pista, però tallant-la contínuament per corriols que com a drecera, van retallant les moltes corbes que la pista té

# Arribada a Anglès pel Sud-oest, arribant de seguida a la rotonda de la Carretera C-63, punt final del GR 178.1

# Nosaltres girem a la dret per arribar dins a la Fonda Tarrès, on pernoctarem per enllaçar el dia següent per fer la segona Variant del GR

Track a WIKILOC

Per més informació, contactar via mail (senders.i.mes@gmail.com)