ACTIVITAT FETA EL DIA 05 DE JUNY

GR 178.2 - Coll de Serrallonga-Sant Hilari Sacalm

Des d’Osor

El GR 178.2 és una variant del Sender GR 178, que deixa el traçat basic de GR en el Coll de Serrallonga, per baixar cap al poble de Sant Hilari Sacalm.

El Sender GR 17, Ruta d’en Serrallonga, segueix els passos d’en Joan Sala “Serrallonga”, el bandoler més important dels boscos catalans, que va ser un famós bandoler català del segle XVII, el llegendari assegura que “robava als rics per repartir als pobres”.

Les seves anades i vingudes per les muntanyes de les Guilleries i el Collsacabra, sempre fugint de les tropes del rei, l’han convertit en un personatge de llegenda. El GR 178 uneix Santa Coloma de Farners amb el pantà de Sau a través dels paratges que va freqüentar en Serrallonga. Antigament, aquest itinerari corresponia al PR-C 13, fins que la seva distància, de 56 quilòmetres, va permetre que es pogués homologar com a GR l’any 2001.

El recorregut passa per la casa que li va donar l'àlies, can Serrallonga, que era la casa de la seva dona, i pels llocs on va practicar atracaments; pels llocs on era molt ben rebut, i també pels llocs on, fruit d'una traïció, fou empresonat i posteriorment, després d'un judici sumaríssim fet a Barcelona, dut a la mort.

El traçat “bàsic” surt de la plana de la comarca de La Selva, travessa les Guilleries, creuant el Coll del Roscall i Coll de Nafré, i arriba al Collsacabra, comarca d'Osona. Els punts més remarcables de l’itinerari són: Santa Coloma de Farners – El Suròs - Santa Creu d'Horta – Osor – Can Serrallonga – Pont de Querós – Pantà de Sau.

Aquesta travessa té dues etapes, que són les següents:

Etapa 1 - Santa Coloma de Farners-Osor

Etapa 2 - Osor-Pantà de Sau

Que es complementen amb també dues variants “homologada” per la FEEC”:

GR 178.1 - Coll de Roscall-Anglès

GR 178.2 - Coll de Serrallonga-Sant Hilari Sacalm

DADES BÀSIQUES DE LA JORNADA:

- Data de realització: 05/06/2024

- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)

- Recorregut: D’Osor a Sant Hilari Sacalm

- Etapa del GR 178: Variant 178.2

- Tipus de traçat: Lineal

- Inici de la Jornada: Parada d’autobusos TAD a Osor

- Final de la jornada: Parada d’autobusos “Ajuntament” de Sant Hilari Sacalm

- Desplaçament d’anada des de Barcelona: Sense desplaçament d’anada, hem pernoctat en ruta (Fonda Tarrés d’Anglés) i hem arribat a Osor amb el bus TEISA de TAD

- Desplaçament de tornada a Barcelona: Bus TEISA a Sant Celoni i tren de Rodalies, línia R2

- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)

# Grau de dificultat: 97

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:

ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Velocitat mitja en moviment: 4,3 km/h

# Veure anàlisi "IBP" complet

- COMENTARIS A DESTACAR:

# Per fer aquesta variant del GR 178 hem seguit el track que es troba a la web de la FEEC, tot i que sortint des d’Osor per seguir inicialment el traçat compartit pel GR 178/e2 i el GR 83/e5  fins que a l’arribar al Coll de Serrallonga trobem el punt inicial de la Variant GR 178.2. Abans, al Coll de Nafré, el GR 83 ja es separa del GR 178

# Primer tram de pujada, amb alguns punt força costeruts, fins a arribar al Santuari a la Mare de Déu del Coll, abans hem passat per la petita Ermita de la Mare de Déu del Part i pel Coll de Nafré

# El Santuari és un bon punt per anar a pujar al cim de Sant Benet, inclòs en el repte dels “100 Cims” de la FEEC

# Després de deixar enrere la carretera d’accés al Santuari, per la que hem baixat uns pocs metres, el Sender segueix a l’esquerra per una amplia i còmoda pista, primer planejant amb tendència de baixada i posteriorment baixant de forma més marcada fins a creuar el torrent de Sot de Serrallonga, on comença la segona pujada de la Jornada

# Coll de Serrallonga, també nomenat Coll de la Creu de Serrallonga, inici del GR 178.2. Aquí el GR 178/e2 marxa cap a la dreta i la Variant segueix girant a l’esquerra

# Pocs metres després de començar a seguir el traçat del GR 178.2, trobem un llarg tram on s’han fet treballs de poda de l’arbrat i de la vegetació i, com ja havíem vist anteriorment en alguns curts trams, les restes s’han deixat al ben mig de la pista, el que en alguns punt dificulta de gran manera el pas durant un bon grapat de centenars de metres, fins a pràcticament arribar al Coll del Cominal

# Coll de Querós, comença un nou tram de baixada que ens porta a Les Illes d’Avall, antiga masia, ja abandonada

# Una mica més endavant, deixem la pista per creuar la Riera d’Osor, que trobem amb aigua i amb un rudimentari pas per un gran tronc col·locat com a pont. Avui caldrà triar entre fer equilibris o arremangar-se els pantalons i passar per l’aigua, nosaltres passem per l’aigua

# Darrer tram de pujada, fins a arribar a la carretera al Castell de Vilavèquia, on trobem de nou el GR 83, ara l’etapa 4 (Arbucies-Osor)

# El Sender GR 178.2, ara compartint camí amb el GR 83, segueix la carretera, primer de “pols” després asfaltada, fins l’entrada a la zona industrial de Sant Hilari Sacalm, on acaba el “nostre”  Sender. El GR 83 segueix avall cap a Arbucies

# Nosaltres anem a la dreta a buscar el centre del poble, fins a trobar la zona de parada d’autobusos a tocar de l’Ajuntament, on acabem la Jornada

Track a WIKILOC

Per més informació, contactar via mail (senders.i.mes@gmail.com)