ACTIVITAT FETA EL DIA 30 DE MAIG

GR 192.1 - De la Ermita de Santa Marina al Barranc de Senén

Arribant al Mas Platé (L’Ametlla de Mar)

El GR 192.1 es una variant del Sender GR 192, que enllaça dos punt de l’etapa 3 del traçat “basic”, tot passant per la població de Vandellòs.

El GR 192, conegut també com a Camí del Vent, és una travessa quasi 100 kilòmetres, que surt de la vila marinera de Cambrils, a la Costa Daurada, i continua cap al sud fins a Amposta, al Parc Natural del Delta de l'Ebre. Al llarg del recorregut passem per paratges amb vistes molt belles i indrets d'interès com Pratdip.

Aquest Sender va ser concebut com una variant del GR 92 i, de fet, té un recorregut paral·lel a aquest altre Sender. Està senyalitzat des de l'any 1996 i uneix Cambrils amb Amposta per l'interior de la demarcació de Tarragona. El seu itinerari recorre interessants espais naturals, com les muntanyes de Vandellòs o les serres de Cardó, a més d'arribar fins a la mateixa riba del riu Ebre.

El nom de Camí del Vent li ve donat per la intensa presència d'aquest element en diversos indrets del recorregut, especialment a la zona del Perelló, on uns quants parcs eòlics són testimonis d'aquesta realitat.

Aquesta travessa està dividida en 5 etapes que s’han fet en també 5 Jornades, tot i que la dificultat de comunicació amb transports públics i la limitada possibilitat de pernoctar on acaben algunes etapes, ens han fet ajustar el principi i final de cada Jornada.

Les Jornades en las que hem dividit aquesta travessa són les següents:

Jornada 1 (etapa 1.1a) - Cambrils-Mont-roig del Camp

Jornada 2 (etapa 1.2a+2) - Mont-roig del Camp-Mare de Déu de la Roca-Masboquera

Jornada 3 (etapa 3) - Masboquera-Torre de la Calma- Mas del Maco

Jornada 4 (etapa 4.1a) - Mas del Maco-Torre de la Calma-Bassa del Povet de l'Amorós

Jornada 5 (etapa 4.2a+5) - Bassa del Povet de l’Amorós-Amposta

Que es complementen amb aquesta variant “homologada” per la FEEC”:

GR 192.1 - Ermita de Santa Marina-Barranc de Senén

DADES BÀSIQUES DE LA JORNADA:

- Data de realització: 30/05/2024

- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)

- Recorregut: De l’àrea de lleure de Santa Marina (Pratdip) al Mas Platé (l’Ametlla)

- Etapa del GR 192: Variant GR 192.1

- Tipus de traçat: Lineal

- Inici de la Jornada: Àrea de lleure de Santa Marina (Pratdip)

- Final de la jornada: Mas Platé, cruïlla Ctra. N-340a amb Camí de Gavadà

- Desplaçament d’anada des de Barcelona: Tren de Rodalies, línia R16, a l’Hospitalet de l’Infant i cotxe particular a Sant Marina

- Desplaçament de tornada a Barcelona: Taxi a l’Ametlla i tren de Rodalies, línia R16

- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)

# Grau de dificultat: 78

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:

ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Velocitat mitja en moviment: 5 km/h

# Veure anàlisi "IBP" complet

- COMENTARIS A DESTACAR:

# Per fer aquesta variant del GR 175 hem seguit el track que es troba a la web de la FEEC, tot i que hi ha un punt (WP 05) on el camí “homologat” actualment no existeix i hem seguit per llit del torrent del Barranc de l’Abellar. Finalment hem allargat la Jornada fins a l’antiga Carretera N-340a

# Iniciem la caminada seguint el traçat del GR 192/e3, passant per l’Ermita de Santa Marina i arribant de seguida a l’inici de la Variant GR 192.1

# Primer tram per corriol amb fort desnivell de pujada, fins a guanyar el Coll de Santa Marina i començar a baixar fins a Vandellòs

# Travessa de la població, passant per l’Església de Sant Andreu i l’Ajuntament

# Sortim del poble per la banda Oest, trobant la segona “consistent” pujada de la Jornada fins al Coll de Cassear

# Deixem la pista forestal que veníem seguint des d’abans del Coll, per agafar un corriol en baixada. En la cruïlla hi ha un pal indicador del GR 192.1, on també s’indica un camí que porta a la Variant seguint un traçat alternatiu (WP 01). La complicació de caminar bastanta estona per la llera d’un torrent que hem trobat més endavant, ens fa pensar que d’una o altre forma la indicació dona la opció d’un traçat més còmode.

# Gavadà, zona amb diversos masos, el més gran està completament abandonat i mig enrunat

# El traçat del GR passa pel llit del torrent del Barranc de l’Abellar (WP 02), aproximadament un quilòmetre i mig forçà incòmode, tant per haver d’anar “saltant” sobre pedres força inestables, com per alguns punts on la vegetació complica encara més el pas. Hem trobat el torrent totalment sec, en dies o èpoques de pluja el pas seria impossible o molt perillós

# En un parell de punts (WP 03 i 04), on el torrent marca pronunciats “meandres”, el Sender deixa de seguir la llera buscant “dreceres” poc marcades i per corriols no gaire fresats per mig de la vegetació

# Hi ha un tercer punt (WP 05) on el “track FEEC” torna a deixar el torrent, però el camí és, actualment, inexistent. Davant de la impossibilitat, nosaltres hem seguit per la llera, trobant més endavant el “track homologat”, just quan deixem definitivament de seguir pel Barranc de l’Abellar

# Mas de l’Antònia, que el Sender travessa ben bé pel mig, trobant a la sortida la cruïlla on enllaçaria el camí “alternatiu” comentat (WP 01)

# El traçat del GR segueix per còmoda pista fins a enllaçar amb el GR 192/e3, punt final de la variant

# Des d’aquí seguim pel traçat del GR “bàsic” fins que, poc després de passar la Pedrera de Senén, el GR 192/e3 marxa per un corriol a la dreta y nosaltres seguim l’ampla pista fins a la Carretera N-340a, arribant tot seguit al Mas Platé, antic restaurant de carretera actualment abandonat, en la cruïlla amb la carretera Camí de Gavadà, on acaben la Jornada i esperem al taxi que ens portarà a l’estació de trens de l’Ametlla de Mar que es troba a uns 6 km