ACTIVITAT FETA EL DIA 14 D'ABRIL

GR 174.1 – Del Camí de la Llisera (Enllaç GR 174/e4) a la Serra Major (Enllaç GR 171/e9)
Des de Cornudella i fins a La Morera

El GR 174.1 és una variant del GR 174, que enllaça un punt de l’etapa 4, abans d’arribar a l’ermita de Sant Joan de Codolar, amb l’etapa 9 del GR 171, a la Serra Major, abans d’arribar a La Morera de Montsant.

El Sender GR 174, que inicialment era una variant del GR 7, és una travessa d’uns 72 km que creua la comarca del Priorat, a la província de Tarragona. En el decurs del seu recorregut, es poden contemplar paisatges abruptes i muntanyosos alternats amb conreus de vinya i oliveres, boscos de pins i alzines i poblets ben pintorescos.

El Sender comença al Coll de la Teixeta, a la carretera N-420 (de Reus a Falset), i acaba al Refugi Montsant d’Albarca.

El recorregut d'aquest Sender transcorre entre vinyes, atès que la comarca del Priorat és una zona vitivinícola a l'alça, amb caldos de gran prestigi.

Sortint del Coll de la Teixeta el sender baixa fins a Porrera i continua a Falset, capital de la comarca, i segueix entre vinyes visitant algunes de les poblacions més boniques del Priorat com Cornudella de Montsant, Lloar, Gratallops, Torroja del Priorat i la Vilella Alta, entre d’altres, sense oblidar la Cartoixa d'Escaladei, endinsant-se també al Parc Natural de la Serra del Montsant, sens dubte un paratge natural força interessant.

Aquesta travessa està dividida en 4 etapes, tot i que per possibilitats de connexió amb Barcelona i de pernoctació, s’han fet el 3 Jornades, ja que el quilometratge ho permet.

Les Jornades en les que hem dividit aquest interessant GR són les següents:

Jornada 1 (Etapa 1) - Coll de la Teixeta-Falset

Jornada 2 (Etapa 2+3.1a) - Falset-Gratallops-Torroja del Priorat

Jornada 3 (Etapa 3.2a+4) - Torroja del Priorat-Poboleda-Albarca

Que es complementen amb aquesta variant "homologada" a la FEEC:

GR 174.1 - Camí de la Llisera (Enllaç GR 174/e4)-Serra Major (Enllaç GR 171/e9)

DADES BÀSIQUES DE LA JORNADA:

- Data de realització: 14/04/2024

- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)

- Recorregut: Cornudella de Montsant a La Morera de Montsant

- Etapa del GR 174: Variante 174.1

- Tipus de traçat: Lineal

- Inici de la Jornada: Església de Santa Maria de Cornudella (parada d’autobusos)

- Final de la Jornada: Hotel Balcó del Priorat, La morera de Montsant

- Desplaçament d’anada des de Barcelona: Tren de Rodalies, línia, R15, a Reus i bus EMPRESAPLANA fins a Cornudella

- Desplaçament de tornada a Barcelona: El dia següent, Bus EMPRESAPLANA (des de la Morera servei TAD només els dilluns) a Reus i tren de Rodalies, línia R15, cap a Barcelona

- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)

# Grau de dificultat: 65

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:

ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Velocitat mitja en moviment: 4,1 km/h

Veure anàlisi "IBP" complet

- COMENTARIS A DESTACAR:

# Per fer aquesta variant hem seguit el traçat “oficial” del Sender que es troba a la web de la FEEC, arribant al principi des de Cornudella seguint el traçat del GR 174/e4 i seguint un cop acabada la variant pel GR 171/e9 fins a La Morera de Montsant

# Tot i seguir el “track FEEC”, cal esmentar que seguint les marques blanc-i-vermelles del Camí hem trobat tres petites diferencies, indicades sobre el mapa amb els WP 01, 02 i 03. La segona, que acaba a la “Cova Santa” és la diferència més significativa

# Deixem Cornudella de Montsant seguint el traçat del GR 174/e4, pujant de forma continuada fins que, després d’uns 2,5 km, s’arriba a la cruïlla on comença el GR 174.1. El traçat del GR “bàsic” segueix a la dreta direcció a l’Ermita de Sant Joan del Codolar que no queda a gaire distancia

# Nosaltres deixem el traçat bàsic i seguim pujant per la Variant, pujada persistent i en alguns moments relativament forta

# Primer curt tram diferent al “track FEEC”. Seguim pel camí més fresat i amb senyalització de ”GR”, deixant a la dreta el traçat “oficial”, que resulta ser una espècie de drecera actualment barrada amb pedres

# Segon tram diferent al “track FEEC”, aquest una mica més significatiu. Igual que en l’anterior, seguim recte els senyals blanc-i-vermells que ens portes més directament a la Cova Santa, on es retroben ambdós corriols. La Cova Santa, de no fàcil accés, és la cova més coneguda del Montsant, amb uns 200 m. de recorregut

# Tercer tram amb una petita diferencia respecte al “track FEEC” que puja recte per un petit desnivell, mentre que les senyals del Camí ens porten a rodejar-lo per la dreta, retrobant-se de seguida

# Enllaç amb el GR 171/e9, final del GR 174.1

# Des de la cruïlla, seguim el traçat del GR 171, que en una mica mes de dos quilòmetres ens porta a La Morera de Montsant. Abans hem passat a tocar del Grau de Barrots (impressionant caiguda vertical) i del cim de la Falconera i pel Mirador del Pla del Torro

# Arribem a La morera de Montsant pel Nord-Oest, travessant el poble fins arribar al Carrer Major on deixen el traçat del GR que va cap a la dreta fins a l’Ajuntament, l’Església de la Nativitat i el Refugi de la Morera de Monsant

# Nosaltres seguim recte avall fins a trobar de seguida l’Hotel Balcó del Priorat, on passarem la nit per agafar a l’endemà, dilluns, el bus setmanal (TAD) que va a Reus

Track a WIKILOC

Per més informació, contactar via mail (senders.i.mes@gmail.com)